måndag 10 mars 2014

Kommentar

Detta är två bilder som är väldigt lika varandra men samtidigt väldigt olika. Den högra bilden är en gammal oljemålning föreställande en kvinnas underliv gjord utav konstnären Gustave Courbet. Den vänstra bilden är däremot ett ganska nytaget fotografi på en mans underliv. Fotografen/konstnären i detta fall är en fransk kvinna som kallar sig för Orlan. Hon arbetar mycket med genusfrågor och har nog därför valt att göra det här projektet. Jag tror hon vill lägga mannen i en lika sårbar och utlämnande position som kvinnan i målningen befinner sig i. Samt tror jag att hon vill påpeka att den här delen av kroppen är det som skiljer oss åt, man och kvinna. Att det är så mycket fokus på sexualitet och att man hamnar i ett sådant tydligt fack beroende på vad man har för kön. Man blir behandlad annorlunda och förväntas vara på olika sätt beroende på vad vi har för kön. följer man inte denna norm anser folk att man är konstig och avvikande. Att hon har gjort bilden så exakt lik orginalmålningen, (lakanen har likadana skrynklor, ljuset är detsamma osv osv )(( bortsett från att det faktiskt är en penis på den ena och en vagina på den andra )) får mig att starkare tro på att hon faktiskt vill belysa att vi är så lika varandra. Och att olikheten mellan människor är beroende av individen och inte av kön.

2 kommentarer:

  1. Bra att du i din tolkning refererar lite till konstnärerna och vad du vet om dem. Intressant att du tar upp begreppet norm. Ja, vi är lika varandra, men hur reagerar vi på detta verk? Jag själv? Är min blick densamma på mannen och på kvinnan? Du skriver en kommentar som inbjuder till att ställa de frågorna till sig själv. Det är ganska svåra frågor eller hur?

    SvaraRadera
  2. Ja man kan tänka mycket på detta verk, Men jag gillar ändå hur bilderna är identiska, och hon har valt att göra ett foto utav en målning som den var från början. Att allt på bilderna är identiskt kanske är symbolik för att så borde det egentligen vara så i samhället också, att det inte borde vara några skillnader mellan män och kvinnor. Sen tror jag att allas blickar på tavlan är olika beroende på vad man har för åsikter.

    SvaraRadera